Hlavní obsah

Ve Fabii Rally2 chrání posádku 35 metrů ocelových trubek. A zajímavostí kolem bezpečnosti je víc

Foto: Škoda Motorsport

Škodovka testuje novou rallyovou Fabii jak v počítačových simulacích, tak v reálu. Data z ostrého závodění ale dají nejvíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Víte, proč jsou všechna silniční auta nastavena primárně jako nedotáčivá? Tedy že v zatáčce jdou takzvaně „ven po čumáku“? Protože deformační zóny moderních aut jsou nejsilnější právě při čelním nárazu. Jenže rallyová závodní auta mají ježdění smykem v popisu práce… Takže co s tím?

Článek

Už mockrát jsme si řekli, že závodní auta jsou úplně jiná než ta, co si můžete běžně koupit a následně je provozovat na silnici. Sice z těch obyčejných vychází, ale mají tolik konstrukčních odlišností, že nelze mluvit o stejném voze. I u závodních aut ovšem platí, že nejsilnější deformační zóny v případě nárazu mají vpředu a že boční náraz je vždy pro posádku výrazně větším rizikem. Ale protože v rallye je smyk, tedy jízda bokem, na pořadu dne a protože většina nehod, při kterých došlo ke zranění posádky závodního auta, byla při nárazu z boku, věnují konstruktéři téhle oblasti zvýšenou pozornost.

Jinak tomu nebylo ani při vývoji nové závodní Fabie Rally2, o které na Garáži často píšeme. Škoda Motorsport totiž zveřejňuje spoustu zajímavých informací, které byste se jinak nedozvěděli. Třeba že… „Počítačem navržený ochranný rám z více než 35 metrů ocelových trubek je základním prvkem bezpečnostní konstrukce chránící posádku. Naši technici používají důmyslný způsob stavby této části vozu, kdy je bezpečnostní rám ručně přivařen certifikovanými odborníky na podlahovou plošinu během samotné výroby karoserie, tedy ještě před instalací bočních segmentů a střechy. Tento způsob zaručuje vyšší přesnost, lepší spojení trubek i jejich tvar přesněji odpovídající karoserii,“ popisuje Tomáš Karniš, inženýr pro bezpečnost u Škoda Motorsport.

Nová Fabia Rally2 je postavena na jiném technickém základě než současný rallyový vůz. Jako výchozí bod posloužila nová generace modelu Fabia, postavená na platformě MQB-A0 koncernu Volkswagen. „Nová platforma sériového vozu využívá v kritických místech pro bezpečnost cestujících vysokopevnostní a ultravysokopevnostní oceli. To je výhodné i pro novou generaci soutěžního vozu Fabia Rally2. Dosahuje se tím totiž dalšího zvýšení torzní tuhosti podlahy a současně větší odolnosti karoserie rallyového vozu,“ vysvětluje Tomáš Karniš.

Jinými slovy, to co se hodí na silnici, je většinou vhodné i pro motorsport. Jenže v případě závodního auta je to ještě dál rozvíjeno. Navíc v závodním autě nenajdete airbagy, stejně jako v obyčejném autě nemusíte nosit bezpečnostní helmu a nehořlavé oblečení.

Rallyová Fabia se těší mezi závodníky oblibě hlavně kvůli svojí spolehlivosti a robustnosti. Když nedojede do cíle, je to většinou kvůli nehodě, které k motosportu stále patří. „Od své premiéry v roce 2015 prokázala současná generace vozu při různých nehodách na rychlostních zkouškách svoji mimořádnou odolnost. Jejich analýza nám poskytla základní data, která umožnila posunout bezpečnostní standardy nové generace závodní Fabie Rally2. Tým inženýrů provedl několik kol počítačových simulací pomocí metody konečných prvků, kterému se říká Finite Element Method, tedy FEM. Tento přístup, zjednodušeně řečeno, umožňuje simulovat chování složitých systémů rozkladem na obrovské množství jednoduchých prvků se známými vlastnostmi. Jejich vztahy se řídí výpočty. Aby se výsledky simulací ověřily, následovalo po výpočtech rozsáhlé testování na asfaltových a štěrkových površích, kdy se měří pevnost a krut karoserie.“

Podle Škodovky nová závodní Fabia Raly2 překonává bezpečnostní požadavky FIA. Například klíny v bočních sekcích rámu, které jsou důležité pro ochranu při bočním nárazu, jsou oproti předpisům FIA výrazně předimenzované. „Těch změn je ale výrazně víc, cílem bylo výrazně zvýšit bezpečnost při bočním nárazu,“ upřesňuje Karniš. „Zapracovali jsme hlavně na uchycení sedadel, křížových výztuhách ve dveřích a dveřních výplních. Levá a pravá strana nové generace vozu jsou spojeny konstrukcí držáků sedadel a přídavnou výztuhou, takže síly při bočním nárazu se lépe přenášejí z jedné strany vozu na druhou, čímž se snižuje deformace karoserie a ochranného rámu. I v této oblasti překonáváme požadavky FIA.“

Vnitřní výplně dveří vozu skupiny Rally2 musí obsahovat pěnu pohlcující energii. „Výplně nové generace vozu Fabia Rally2 ale i v této oblasti překračují objem předepsaný FIA,“ říká Tomáš Karniš. „Celkem šest vrstev uhlíkových kompozitů a kevlaru obaluje pěnu směrem do kokpitu s cílem chránit posádku před průnikem ostrých předmětů.“ V této souvislosti připomínáme nehodu Roberta Kubici, který při nárazu do svodidel utrpěl vážné zranění ruky a málem o ni přišel.

Foto: RT

Děsivá nehoda Roberta Kubici, jeho auto se na svodidla doslova napíchlo.

Karniš dodává, že všechny tyto změny v oblasti bezpečnosti mají taky pozitivní vliv na zvýšenou životnost karoserie, která se promítá do snížení provozních nákladů zákaznických týmů. Čím pevnější totiž karoserie je, tím víc je odolná proti takzvanému utahání. V civilním autě si toho sotva všimnete, ale každý závodní vůz časem měkne, ty rallyové zvlášť.

„Troufám si říci, že odolnost nově vyvinuté karoserie je na mnohem vyšší úrovni než u našeho současného rallyového vozu,“ chlubí se Karniš na závěr prezentace.

Načítám